Ayuthaya, heel veel tempels en apen! - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Gaby - WaarBenJij.nu Ayuthaya, heel veel tempels en apen! - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Gaby - WaarBenJij.nu

Ayuthaya, heel veel tempels en apen!

Blijf op de hoogte en volg Gaby

28 Juli 2012 | Thailand, Sukhothai

Hi allemaal,

Weer een update van Thailand, dit keer schrijf ik in de 5 uur durende busrit van Sukhothai naar Chang Mai.

Vrijdag 27 juli 2012
Na de ene nacht in bangkok werden we om 8 uur weer opgehaald! Op naar het noorden. Als eerst stond de prachtige vervallen stad Ayyuthya op het programma. Heel Ayyuthya is door de Birmezen afgebrand, zo zonde! De eerste ruïne die we bezochten was de Wat Phra Mahatat. Ooit een heel mooi bouwwerk met veel buitenlandse invloeden, maar door de verwoestende brand een hoopje stenen en onthoofde buddha's.  Het deed me eigenlijk een beetje aan junglebook denken. Het beroemdste van deze tempel is het Buddha hoofd dat in een reusachtige boom gegroeid is.

Toen zetten we onze reis voort naar Wat Phra Si Sanphet met daarnaast Wihaan Mongkhon Bophit. Om daar te komen moesten we door een grote markt lopen. Het eten dat ze daar ter plekke maken en verkopen is zo anders dan het eten bij ons! Het verse cocosijs in een echte cocosnoot voor omgerekend 50 cent was in ieder geval heerlijk! De vervallen tempel was super mooi doordat er 3 chedi (soort torentjes) waren. Naturlijk liep je hier ook alleen maar tussen de ruïnes. De tempel ernaast bevat een van Thailands grootste bronzen Buddha's (17m).

Daarna hebben we het leukste tot nu toe gedaan! We hebben wilde apen gevoerd bij een vervallen tempel. En we waren de enigen! Onze gids had wat pinda's gekocht toen we door de markt liepen die hij met ons deelde. Hij legde ons een beetje uit wat je wel en vooral niet moest doen (het blijven wilde dieren die allerlei enge ziektes kunnen overgeven als ze bijten). Maar het was echt geweldig! We liepen daar als enigen rond en gaven pinda's, die ze uit onze hand pakten om ze vervolgens open te knagen. Zo'n lief gezicht! Toen ik een beetje bukte om een foto te maken, besloot eentje op me te klimmen. Hij hing gewoon aan m'n shirt! Ik schrok onwijs natuurlijk, maar de aap bleef lekker rustig hangen.

Daarna zijn we nog naar de tempel ernaast gegaan. Daar stonden allemaal levensgrote beelden die de hel moesten uitbeelden. De gids heeft ons van alles over het Buddhisme uitgelegd en het was super leuk!

We zijn nog langs de weg gaan eten bij een wegrestaurant met een onwijs mooie tuin met vijver, en dat tussen alle rijstvelden!

We bleven slapen in Phitsanulok. Daar gingen we nog naar Wat Phra Si, de op een na belangrijkste tempel. Deze was wel bijzonder, Buddha had een soort vlammenhalo en was mooi goud glimmend. Ook leerden we een aantal van de 277 gebeden van monniken. Ze mogen bijvoorbeeld geen vrouw aanraken.

Na een heerlijke duik in 't zwembad, snelle hap en avondwandelingetje gingen we alwee vroeg slapen. Maar niet voordat ik even op de hotel computer ging! Natuurlijk zag het toetsenbord er heel amders uit dan thuis!

Vandaag, zaterdag 28 juli 2012
Wekker weer om 7 uur en heerlijk ontbijten! Na een korte rit kwamen we aan bij Sukhothai. Daar gingen we een fietstocht maken! Langs weer een aantal ruïnes, dit keer door natuurlijk verval. We hebben onder andere de grootste zittende Buddha (15m) gezien!

Daarna werden we naar de bushalte gebracht, met een stop bij de KFC, speciaal voor Axel natuurlijk.  Nu zitten we inmiddels al ruim 5 uur in de  lokale bus naar Chang Mai. We zijn vrijwel de enige blanken in deze overvolle bus, mensen staan al uren in het gangpad. Gelukkig maar dat wij een zitplaats hebben!

Eenmaal in Chaing Mai zijn we super lekker uit eten gegaan en hebben we de beroemde nacht markt bezocht.  Alleen een stoffen tas gekocht, morgen écht shoppen op de zondagsmarkt! Ons hotel ligt super centraal, dus alles kunnen we lopen. Morgen door Chiang Mai fietsen!

Heel veel liefs uit Thailand xoxo